Co to jest efoil

Co to jest efoil

Oprócz desek surfingowych z napędem elektrycznym typu jet board, efoil to jedna z najnowszych rewolucyjnych koncepcji w branży sportów wodnych. Deski efoil to atrakcyjne wizualnie i zapewniające dużo zabawy, nowinki techniczne. Wiele osób znalazło nowy sposób na cieszenie się sportem wodnym, gdy nie ma fal ani wiatru. Ale co to jest efoil i jak działa?

Efoil to elektryczna deska z masztem i skrzydłem nośnym oraz stabilizującym. Deska podnosi się z wody po osiągnięciu określonej prędkości, zwykle powyżej 15 kmh, dając efekt „lewitacji”. W przeciwieństwie do tradycyjnych desek foilowych, eFoile nie potrzebują mocy fal żeby unosić się nad wodą, ponieważ są zasilane przez baterię i śrubę. To sprawia, że ​​są idealne na wody, takie jak jeziora i spokojne morza.

 

 

Elementy deski surfingowej eFoil

Jak być może zauważyłeś, efoil to zelektryfikowana wersja tradycyjnych foili. Obie deski mają prawie te same komponenty, z wyjątkiem akumulatora, śruby i pilota do efoila. Dla wielu ludzi foilowanie jest nadal wielką niewiadomą w branży sportów wodnych. Każdy wie, czym są narty wodne, surfing i windsurfing, ale widok kogoś lecącego nad wodą to inna historia. Aby dowiedzieć się więcej o ich funkcjonowaniu, przyjrzyjmy się bliżej głównym składnikom efoili.

Deska

Deski surfingowe, windsurfingowe, jetboard i efoil są mierzone nie tylko pod względem długości, szerokości i grubości, ale także w litrach. Im więcej litrów ma deska, tym bardziej stabilna i wyporna. Jak być może zauważyłeś, deski Stand Up Paddle są znacznie większe niż standardowe deski surfingowe. To po to żeby ułatwić wstawanie. To samo dzieje się z efoilami. Chociaż efoile nie są stworzone do pływania po wodzie, prawda jest taka, że ​​lewitację na stabilniejszej i bardziej wypornej desce, można osiągnąć znacznie łatwiej niż na mniejszej. Więksi riderzy uznają za konieczne posiadanie większej deski efoil. Dlaczego więc ktoś miałby kupować małą deskę? Małe deski są idealne do wykonywania ostrych zakrętów i manewrów technicznych. Są to preferowane opcje dla doświadczonych riderów, ponieważ są bardziej „wymagające”.

Maszt

Myśląc o masztach, zawsze przychodzi nam na myśl słupek pionowy używany w łodziach do napinania żagli. Z kolei foile i maszty efoilowe są zlokalizowane od spodu, zanurzone w wodzie. Zadaniem masztu jest utrzymanie kadłuba, skrzydła i stabilizatora w celu uzyskania lewitacji.

Istnieją różne rozmiary masztów. Krótkie maszty są idealne dla początkujących, ponieważ nie pozwalają na zbyt duże podniesienie się z wody. Poza tym, są sztywniejsze niż dłuższe maszty. W przypadku utraty kontroli i wysokości uderzenie deski wodą będzie słabsze przy małym maszcie niż przy większym. Z drugiej strony przy ostrych zakrętach z krótkimi masztami, skrzydło i stabilizator łatwiej wychodzą na powierzchnię wody. Nazywa się to przeciągnięciem. Kiedy tak się dzieje, deska traci równowagę i moc, a rider spada z deski. Aby tego uniknąć, należy stosować dłuższe maszty. Do pływania z falą poleca się również duże maszty. Używając dużych masztów, rider może dostosować wysokość deski do fal i uniknąć uderzenia z nimi.

Fuselage, skrzydło, stabilizator

Fuselage to pręt aluminiowy lub część jednostki napędowej jak w Waydoo lub Fliteboard, przymocowany prostopadle do masztu. Zamocowane są tam skrzydło i stabilizator. W dużych fuselagach przednie skrzydło jest bliżej dziobu deski. To sprawia, że ​​deska jest stabilniejsza i pozwala na szybsze ślizganie się przy małych prędkościach. Jednak ryzyko wyważenia jest większe, ponieważ skrzydło jest większe. Przy większych prędkościach i zakrętach należy zastosować krótszy fuselage. Tradycyjne folile i efoile mają zawsze dwa skrzydła przymocowane do fuselage. Przednie skrzydło odpowiada za podnoszenie deski, podczas gdy tylne skrzydło (zwane również stabilizatorem ) wywiera siłę w dół, aby utrzymać trajektorię stabilizacji wzdłużnej. Im większe skrzydła, tym deska jest stabilniejsza i wolniejsza, łatwiejsza do podnoszenia i trudniejsza do skrętu.

Układ napędowy i akumulator

Podobnie jak w przypadku desek odrzutowych jetboard, aby popchnąć deskę do przodu efoile potrzebują systemu napędowego. W przypadku efoili znajduje się on na dole masztu i zwykle składa się ze śmigła, a nie napędu odrsutowego. Śmigło inaczej zwane śrubą napędową, zasilane jest z baterii umieszczonej w desce, która jest aktywowana za pomocą bezprzewodowego pilota. Ze względu na ryzyko zranienia ostrymi krawędziami śmigła, wiele desek używa na nim pierścienia zabezpieczającego. To zapewnia nam 100% bezpieczeństwo.

Charakterystyka deski Efoil

Teraz, gdy wszyscy znamy podstawową funkcjonalność efoila, przyjrzyjmy się cechom każdego pojazdu z napędem elektrycznym, takim jak czas jazdy, waga i maksymalna prędkość.

Czas jazdy

eFoile mają znacznie mniejszy opór niż deski jetboard, ponieważ deska nie styka się z wodą podczas lewitowania. Kiedy deski odrzutowe osiągają ślizg, deska nadal pozostaje w stałym kontakcie z wodą. Oznacza to, że woda zwiększa opór ruchu deski odrzutowej. W foilu jest wręcz przeciwnie. Deska nie dotyka wody podczas lewitowania. Układ napędowy, skrzydło, fuselage i maszt to jedyne elementy, którym woda stawia opór. To znacznie zmniejsza zużycie baterii, a co za tym idzie, wydłuża czas jazdy. Efoile mają zwykle ok 1 do 1,5 godziny czasu pływania. Są modele które potrafią lewitować nawet 2 godziny na jednym ładowaniu baterii.

Waga

Wersje zelektryfikowane tradycyjnych produktów zawsze będą cięższe ze względu na ciężar akumulatora i silnika, i tak też się dzieje w przypadku desek elektrycznych. Oprócz deski, masztu, skrzydeł i fuselage, efoile wyposażone są w układ napędowy i ogniwa akumulatorowe. Standardowa waga baterii efoil to około 15 kg i 15 kg w przypadku deski z układem napedowym, co daje ok 30 kg całkowitej wagi.

Maksymalne obciążenie

Maksymalna waga ridera, jaką może wytrzymać efoil, zależy od dwóch czynników: objętości deski oraz mocy silnika i akumulatora. Ciężkim jeźdźcom zawsze będzie łatwiej osiągnąć lewitację z większymi i bardziej bujnymi deskami. Duże deski pozwalają położyć się na nich bez zatapiania się. Gdy jesteś już dobrze ustawiony na desce, musisz tylko martwić się o to, że staniesz na desce i będziesz kontrolować pozycję swojego ciężaru, aby zacząć lewitować. Przy stosowaniu mniejszych desek, ciężkim riderów trudniej będzie z nich korzystać, ponieważ będą topić deskę tak szybko, jak się na nią położą. Ma sens stwierdzenie, że maksymalna waga ridera na efoilu będzie wyższa, gdy użyjesz mocniejszych silników i kombinacji akumulatorów. Są też inne istotne elementy, takie jak śruba, skrzydła i fuselage, które dobrze dobrane zwiększą maksymalne obciążenie deski i pozwolą cięższym riderom cieszyć się pływaniem.

Prędkość maksymalna

W Jet Surfing Polska i Waydoo Polska, zawsze używamy pośredniej wagi ridera, aby zmierzyć maksymalną prędkość dowolnej deski. Maksymalna prędkość różni się znacznie w zależności od wagi użytkownika, dlatego ważne jest, aby mierzyć maksymalną prędkość zawsze przy tej samej wadze surfera. W naszym przypadku jako wzorcową wagę przyjęliśmy 80 kg. Aby sprawdzić maksymalną prędkość efoila, ważne jest, aby wziąć pod uwagę inną zmienną (poza ciężarem ridera) – Skrzydło. Jak wiecie, większe skrzydła zmniejszają maksymalną prędkość podczas foilowania. W każdym razie, maksymalna prędkość zawodnika o wadze 80 kg używającego szybkich skrzydeł podczas lewitacji na efoilu to zwykle około 40 km/h.

 

Mam nadzieję, że podobało Ci się to wprowadzenie do głównych funkcji i działania efoili. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o deskach elektrycznych i różnicach między deskami surfingowymi spalinowymi i elektrycznymi, polecamy zajrzeć na naszego bloga 🙂